For noen år siden da jeg underviste i matematikk tok jeg sjansen på å lage noen små videosnutter og legge ut på YouTube, slik at elevene kunne se på videoen hjemme. Dermed var de forberedt på hva de skulle jobbe med når de kom på skolen, og jeg fikk frigjort tid som kunne brukes til å veilede elevene i klasserommet. Jeg jobbet på ungdomstrinnet, men jeg tror at også elever på mellomtrinnet ville kunne dra nytte av denne måten å gjøre lekser på. Videoen ble, sammen med et skjema fra Google docs, lagt inn på It's Learning. For å lage videoer brukte jeg et onlineprogram, screencast-o-matic.com. Videoen ble lagt inn ved å bruke "embed"-funksjonen. Det er denne innebyggingsfunksjonen som gjør videoen synlig her i bloggen. Nå ligger det sikkert utallige filmer som er ferdige og som kan brukes ute på YouTube fra før, men jeg liker å lage mine egne filmer. Kanskje det kan inspirere noen av elevene til å forsøke det samme.
Dersom jeg bare går i nettleseren og kopierer adressen, eller URL-en (URL står for Uniform Resource Locator), så vil ikke videoen være synlig, bare adressen, slik som dette: https://www.youtube.com/watch?v=kPkvh0JK2T4&t=57s
Deretter laget jeg et enkelt skjema i Google. I skjemaet var det obligatorisk å svare på alle spørsmålene. De kunne f.eks være som følger: Hva heter du? Hva handler filmen du nettopp har sett om? Har du lært noe av å se filmen?Trenger du mer hjelp til å forstå det filmen handlet om?
På denne måten fikk jeg frigjort mer tid til å hjelpe elevene i timene, og elevene fikk ubegrenset mulighet til å se gjennomgangen av hvordan man kunne løse et problem. Fremgangsmåten er enkelt beskrevet i videoen nedenfor, der du også ser hvordan du enkelt bygger inn en video og skjema i et notat på It's Learning. Lykke til!
Dersom jeg bare går i nettleseren og kopierer adressen, eller URL-en (URL står for Uniform Resource Locator), så vil ikke videoen være synlig, bare adressen, slik som dette: https://www.youtube.com/watch?v=kPkvh0JK2T4&t=57s
Deretter laget jeg et enkelt skjema i Google. I skjemaet var det obligatorisk å svare på alle spørsmålene. De kunne f.eks være som følger: Hva heter du? Hva handler filmen du nettopp har sett om? Har du lært noe av å se filmen?Trenger du mer hjelp til å forstå det filmen handlet om?
På denne måten fikk jeg frigjort mer tid til å hjelpe elevene i timene, og elevene fikk ubegrenset mulighet til å se gjennomgangen av hvordan man kunne løse et problem. Fremgangsmåten er enkelt beskrevet i videoen nedenfor, der du også ser hvordan du enkelt bygger inn en video og skjema i et notat på It's Learning. Lykke til!

Jeg synes du har laget noen fine og informative videoer. Heldigvis for oss med litt lavere digital kompetanse ligger det jo mye bra på youtube av både instruksjonsvideoer og undervisningsvideoer. Flipped classroom er en spennende undervisningsform som jeg ser blir mer og mer vanlig. Vi har spesielt en lærer på skolen vår som bruker denne metoden mye med god erfaring. Samtidig har jeg hørt flere foreldre i ungdomsskolen som ikke var så fornøyd med denne undervisningsformen da den ble benyttet i stor grad (sannsynligvis nærmest utelukkende). Jeg har ikke satt meg inn i kritikken, men har du tenkt gjennom bakdelene en slik undervisningsform kan medføre? Vil elevene "miste" noe ved at de selv utforsker emnet og ikke får det forklart på skolen? Hvor stor betydning har det at de ikke kan stille spørsmål underveis? Og kan man bruke utelukkende denne metoden, eller bør man variere undervisningsmetoder for å få med seg flest mulig av elevene? Jeg tenker at det er en svært god måte å variere undervisningen på og at den passer spesielt godt på enkelte emner, mens andre emner ikke passer like godt. Og så likte jeg skjemaet du hadde laget - det gjør at elevene kan være mer delaktig i egen læring og tilbakemeldingene de gir vil gi deg en pekepinn på læringsutbytte og hva du eventuelt bør endre til neste gang.
ReplyDelete