Peanuts

Peanuts

An apropos to my chances of advancing as a teacher....??

Sunday, 2 April 2017

Vurdering for læring og IKT

I forrige blogginnlegg viste jeg fram screencast-o-matic, og hvordan man enkelt kan lage videoer av egen dataskjerm. Slike videoer har jeg benyttet en del for å gi tilbakemelding på skriftlige arbeider. Det kan være utfordrende å rekke over alle elevene i en klasse, ikke minst når man skal forsøke å gi tilbakemelding/fremovermelding av en viss kvalitet. Ved å bruke screencast-o-matic, så kan jeg peke i teksten, og gi elevene klare fremovermeldinger, uten å måtte skrive at "i tredje avsnitt, der du skriver at.... så er det litt uklart for meg hva du mener. Dersom du heller hadde skrevet..... så ville det ha løftet teksten din". Ut fra min erfaring, så er det mange elever som ikke leser mine velformulerte fremovermeldinger. De hopper rett til karakteren, og uttrykker glede eller skuffelse, alt etter som, og det er liten tid til å snakke med dem om vurderingen jeg har gjort. Ved å la dem få vurderingen på en liten video, så blir tilbakemelding/fremovermelding mer levende. Dersom man i tillegg ikke opplyser om karakteren, men gjerne gir elevene en sjanse til å uttale seg om vurderingen de har fått, og at de så i samtale med læreren får karakteren, så oppnår man en helt annen type refleksjon over besvarelsen enn man ville gjort ved å bare gi en skriftlig vurdering. Mine vurderinger på heldagsprøver har som regel en lengde på mellom 2 og 5 minutter. Ved å bruke videotilbakemeldinger mener jeg at jeg på en god måte kan ivareta tre av fire prinsipper for god underveisvurdering.
  1. Elevene og lærlingene skal få tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen
  2. Elevene og lærlingene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg. 
  3. Elevene og lærlingene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling


(Kilde: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/om-vurdering/underveisvurdering/)

Test det gjerne ut! Har ikke tilgjengelig elevbesvarelser som jeg har fått tillatelse til å bruke, så det blir ikke lagt ut noen eksempler i første omgang. 

2 comments:

  1. Dette hørtes veldig spennende ut. Jeg har bare ett års erfaring med vurdering og karaktersetting i ungdomsskolen, men jeg kjenner godt igjen det du sier om at elevene hopper over det viktigste - nemlig fremovermeldingen - og går rett til tallkarakteren. For meg opplevdes det svært demotiverende, da jeg ofte brukte mye tid på å gi konkrete og gjennomtenkte fremovermeldinger. I tillegg tenker jeg at metoden din i forhold til å gi vurderingen først, diskutere med eleven og så gi tallkarakteren, uansett er en god metode - selv uten det digitale verktøyet. Utfordringen her er tidsbruken i forhold til å få gjennomført denne prosessen for 26 elever i en klasse. Og der er det jo dette verktøyet kan være til god hjelp! :) Utfordringen slik jeg ser det er å finne de "gode" verktøyene i vrimmelen av verktøy og programmer, samt den digitale kompetansen som kreves hos lærerne for å benytte seg av disse verktøyene.

    ReplyDelete
  2. Det kan være en flott prosess det du skriver om her. Komme med vurdering, ikke gi karakter, be eleven komme med tilbakemelding etter å ha hørt din vurdering, for til slutt at dere snakker om hvilken karakter det landet på. Jeg tenker at det skaper en flott refleksjon rundt arbeidet som er gjort. Tilbakemeldingen skal jo først og fremst være hjelp til eleven, og da må vi finne de veiene som fører til at vi når inn til elevene :-)

    ReplyDelete